سرطان خون در کودکان

سرطان خون در کودکان


سرطان خون در کودکان جزو شایع‌ترین سرطان‌هاست، که امروزه آن را از جمله سرطانهای قابل علاج ذکر میکنند و بیشتر در کودکان سنین 2 تا 6 سال ظاهر می‌شود. سرطان خون که از آن به لوسمی هم یاد ‌می‌شود فرایند تکثیر، خون‌سازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل ‌می‌کند.
27/08/1397

در سرطان خون ALL، سلول‌های بسیار زیادی از سلول‌های بنیادی به لنفوبلاست‌‌ها یا لنفوسیت تبدیل می‌‌شوند. می‌‌توان این سلول‌‌ها را سلول‌های خونی سرطانی نیز نامید. سلول‌های خونی سرطانی نمی‌‌توانند به خوبی با عفونت مبارزه کنند. از طرفی، هر چه تعداد لنفوسیت‌‌ها در خون و مغز استخوان افزایش یابد، فضای کم‌تری برای گلبول‌‌های سفید، گلبول‌‌های قرمز و پلاکت‌های سالم باقی می‌‌ماند. این امر موجب عفونت و کم‌خونی مي‌شود و همین‌‌طور فرد را به‌آسانی به خونریزی دچار مي‌كند.
 لوسمی حاد لنفوبلاستیک حدود یک چهارم از کل سرطانهای کودکان و تقریبا 75% از موارد لوسمی را تشکیل می دهد.

 

 

عوامل خطرزا

 

  • 1-دودسیگار.
  • 2-پرتو یونی.
  • 3-قرار داشتن در معرض اشعۀ ایکس پیش از تولد.
  • 4-قرار گرفتن در معرض تابش اشعه.
  • 5-برخی مواد شیمیایی (از قبیل بنزن،نفت،گازوئیل).احتمال بروز سرطان در فرزندان والدینی که به واسطه شغل خود با انواع سموم و یا نفت و گازوئیل سر و کار دارند بیشتر است چرا که کودکان نسبت به آلاینده‌های محیطی حساسیت بیشتری دارند. بنابراین این گونه مواد نباید داخل منزل نگه داشته شوند و تا حد امکان نباید از آنها استفاده کرد.
  • 6-کودکانی که در خانواده خود سابقه بیماری سرطان خون را دارند.
  • 7-استفاده از حشره‌کش‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را 47درصد و لنفوم را 43‌درصد افزایش ‌می‌دهد.تاثیر مخرب آفت‌کش‌ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است؛ زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و نمی‌تواند سم‌زدایی کند.
  • 8-ابتلا به اختلالات خاص ژنتیکی، مانند سندروم داون.
  • 9-نارسایی سیستم ایمنی طبیعی بدن.
  • 10-داشتن سابقۀ شیمی‌درمانی یا مصرف داروهای دیگری که باعث تضعیف سیستم دفاعی می‌شوند.

 

علائم سرطان خون

 

سرطان خون ALL اطفال موجب ایجاد علائم زیر و علائم دیگر شود. مشکلات دیگری نیز موجب بروز چنین علائمی می‌شوند. در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید با پزشک مشورت کنید:

 

  1. علائم مشابه سرماخوردگی.
  2. تب.
  3. درد استخوان یا مفاصل.
  4. ضعف یا احساس خستگی.
  5. از دست دادن اشتها.
  6. به‌آسانی دچار خونریزی یا خونمردگی شدن وخونریزی شدید و پی‌درپی.
  7. پتشی (لکه‌‌های مسطح و کوچک زیر پوست که بر اثر خونریزی به‌وجود می‌‌آیند).
  8. توده‌‌های بدون درد در گردن، زیر بغل، شکم یا کشاله ران.
  9. کم‌خونی که با رنگ پریدگی و سستی یا خستگی مشخص می‌شود.
  10. کبودی پوست.
  11. تهوع.
  12. لثه‌های متورم و خونین.
  13. پدیدار شدن خون در ادرار یا مدفوع کودک.

 

روشهای درمان سرطان خون

 

درمان این بیماری شامل استفاده از ترکیب‌هایی از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، پیوند مغز استخوان، پیوند سلول‌های بنیادی که در این روش مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان سالم جایگزین می‌شود تا بیمار بتواند مقادیر بالای داروهای شیمی درمانی یا پرتودرمانی را دریافت کند وهمچنین مراقبت تسکینی است. برای درمان این بیماری، خون یا فراورده پلاکتی و همچنین کلینیک درد ممکن است مورد نیاز باشد. این امکان وجود دارد که مراقبت تسکینی «با» یا «بدون» تلاش برای کنترل بیماری مورد نیاز باشد.

 

پیشگیری

 

از آنجا که دلیل اصلی سرطان خون در کودکان مشخص نیست پس نمی توان راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان پیشنهاد نمود. با این حال تغییرات در الگوی زندگی می تواند از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کند.